Urbanisme
Pots consultar la normativa urbanística en el següent enllaç.
Pots consultar les normes subsidiàries en el següent enllaç.
Infraccions Urbanístiques
SOL URBÀ: LA COMPETÈNCIA ÉS DE L’AJUNTAMENT DE MARRATXÍ.
SOL RÚSTIC: COMPETENCIA DELEGADA A L’AGÈNCIA DE DEFENSA DEL TERRITORI (Conveni de delegació de comptències publicat al BOIB núm. 30 de data 23/02/2010)
Tant els procediments sancionadors com els de reposició de la realitat física alterada tenen un termini legal màxim de tramitació d’un any. Ara bé, s’ha de tenir en compte que aquest termini s’interromp durant la tramitació de la sol·licitud de llicència de legalització, fins que aquesta es concedeixi o es denegui. Transcorregut el termini el procediment caduca, però es pot tornar a reiniciar si la infracció encara no ha prescrit.
Sempre que s’ha produït una infracció urbanística cal incoar dos expedients: el de sanció i el de restabliment de la legalitat. Són procediments relacionats però independents, i se resolen de forma independent. Així, la demolició s’ordena sempre que no se legalitzen les obres, amb independència de si s’ha imposat o no una multa.
L’Ajuntament pot obligar a executar l’ordre de demolició imposant-li fins a dotze multes coercitives. Si no es efectiu, la podrà executar l’Ajuntament, però el cost de totes les actuacions necessàries per durla a terme es cobra de l’infractor.
La sanció es redueix en un 95% si s’arriba a produir la legalització. Ara bé, perquè així sigui la llicència s’ha d’haver sol·licitat dins dels dos mesos concedits a l’inici de l’expedient, no més tard. Si es fa després, però abans que s’imposi la multa, la sanció es redueix en un 80%. (art. 176 LUIB)
Quan una obra no és legalitzable, si l’infractor demoleix abans de la imposició de la multa, aquesta es redueix en un 90%. Igualment, si s’eliminen les obres dins del termini concedit per l’Administració en l’ordre de demolició, la sanció es rebaixa en un 80%. (art. 176 LUIB)
A la Llei d’ordenació i ús del sòl moltes multes es calculen sobre un percentatge variable (segons el tipus d’infracció) del valor de les obres efectuades. Les diferents infraccions marquen, generalment, un mínim i un màxim (per exemple, en l’article 167.2 LUIB, entre un 100% i un 250% del valor de les obres), marge dins del qual es fixa la sanció segons les circumstàncies agreujants o atenuants que hi puguin concórrer.
Per al pagament de la sanció amb les reduccions indicades a l’apartat anterior serà necessari que el responsable comuniqui per escrit la renúncia a les accions i/o la sol•licitud de pagament voluntari quan rebi l’acord d’iniciació o, en el seu cas, quan es rebi la proposta de resolució. En aquest supòsit, l’Ajuntament facilitarà a l’interessat l’imprès corresponent per tal que aquest pugui fer l’ingrés en el termini que s’indiqui al compte corrent de la carta
de pagament o amb tarjeta de crèdit al departament d’Urbanisme.
D’acord amb el que s’estableix a l’article 202 de la Llei 12/2017 d’Urbanisme de les Illes Balears, si iniciat el procediment sancionador i abans de la seva resolució, la persona responsable reconeix la seva responsabilitat i renuncia a qualsevol acció o recurs en via administrativa, es resol el procediment amb una reducció de la multa d’un 20%. Si a més de reconèixer la responsabilitat es paga voluntàriament la multa que s’estableix a l’acord d’iniciació o a la proposta de resolució, s’ha d’aplicar una reducció total del 40%, pagant per tant el 60% de la multa. Aquestes reduccions són compatibles i acumulables amb les previstes a l’article 176 d’aquesta Llei. Per a l’aplicació d’aquestes reduccions resulta imprescindible presentar per escrit la renúncia voluntària i la de pagament abans que es dicti resolució
En el cas que no s’hagi pagat amb anterioritat per acollir-se a les reduccions corresponents, la sanció s’haurà de pagar quan es notifiqui a l’interessat que s’ha dictat la resolució del procediment. L’ingrés es podrà fer en el termini que s’indiqui al compte corrent de la carta de pagament o amb tarjeta de crèdit al departament d’Urbanisme. Si no es fa dins el termini establert, s’iniciarà el procediment de cobrament per via executiva. El cobrament se suspèn si s’interposa recurs administratiu de reposició contra la resolució dictada.
No, són coses completament diferents. La legalització només s’aconsegueix si les obres il·legals obtenen llicència municipal o si es demoleixen.
Per regla general, les infraccions greus i molt greus prescriuen als 8 anys, comptadors des de l’acabament de les obres. Les infraccions lleus prescriuen a l’any. Les infraccions recollides a l’art. 196,2 de la Llei 12/2017 LUIB no presciuen mai (les comeses en sòl rústic, les que afecten a bens o espais catalogats, parcs, jardins, espais lliures, infraestructures públiques…)
Segons l’article 194.4 LUIB, als quinze anys des que siguin fermes, però aquest termini s’interromp, i torna a començar a comptar des del principi, quan es dicta qualsevol acte administratiu formal tendent a l’execució de l’ordre.
Avaluació Edificis
Realitzar la compareixença corresponent, indicant l’error detectat, la qual va dirigida a la gerència regional del cadastre de les illes balears, com a organisme competent per a la seva tramitació.
No, s’ha de presentar un certificat d’un tècnic que avaluï que s’ha fet aquesta reforma integral i, en el cas que es disposi de final d’obra de l’ajuntament o llicència de primera ocupació municipal d’aquesta reforma integral, fer esment del número d’expedient d’obres en el model de presentació que està a la web de l’ajuntament a normativa urbanística.
No, s’ha de presentar un únic informe que inclogui tots els habitatges.
L’ordenança es va aprovar definitivament en data 21 d’abril de 2018, BOIB nº 49.
En el cas de no presentar l’informe i després d’un requeriment municipal, es considerarà una infracció urbanística. això, suposa multes de 600 a 1500€ en el cas d’immobles sense protecció i, fins a 3000€ en cas que estiguin protegides. En el cas que es presenti però no es duguin a terme les obres, s’aplicaran multes coercitives succesives de 1000, 2000 i 3000€.
Sí, s’aplicarà una bonificació del 95% sobre l’icio quan s’hagi de sol·licitar la llicència d’obres per subsanar les deficiències que indiqui l’informe de l’IAE.
Sí, però només la part de l’estat de conservació.
L’IAE l’ha de realitzar un professional amb una capacitació professional, segons s’indica a l’art. 10 de l’ordenança reguladora de l’informe d’avaluació d’edificis. El tècnic ha d’indicar si el resultat és favorable i, en cas de ser desfavorable, s’ha de diferenciar entre perill imminent o obligació de realitzar obres per complir amb els criteris de seguretat, salubritat i ornat.
L’ajuntament no empara la realització d’aquests informes per part de cap empresa ni tècnic en concret.